Apple, po pierwszym okresie zachłyśnięcia się naszym medium, zapomniało o podkasterach na wiele lat. Rok temu pojawiły się pogłoski o nieoficjalnych spotkaniach przedstawicieli „jabłuszka” z popularnymi podkasterami, jednak przez jakiś czas niewiele za tym szło. Aż do ostatniej konferencji dla developerów, podczas której ogłoszono sporo nowości dla podkasterów. O pierwszej z nich wspominałem już na profilu FB Podkasterów.
Jest ona szczególnie istota dla słuchaczy – bo dotyczy przeprojektowania podstawowej na iPhone aplikacji podkastowej. W połączeniu z uzupełnieniem formatki RSS, pozwoli to na lepsze kategoryzowanie podkastów, dzieleniu podkastów na sezony oraz tagowaniu poszczególnych odcinków jako „zapowiedzi” lub „bonusy”. Dzięki nowym tagom, aplikacja pozwoli na ściągnięcie całego sezonu w całości i będzie wiedziała, że danego podkastu trzeba słuchać od początku, a nie tylko najnowszych epizodów.
Siłą rzeczy, za tym pójdzie przebudowa innych aplikacji do podkastów – bo ich twórcy będą mogli skorzystać z dodatkowych tagów RSS, które niewątpliwie zyskają popularności. Twórcy Powerpressa (podkastowa wtyczka do WordPressa) już zapowiedzieli prace nad jej rozbudową.
Największym problemem dla podkasterów jest stwierdzenie, ile osób naprawdę słucha naszych podkastów – a ile tylko je ściąga. Do dziś nie doczekaliśmy się spójnego standardu statystyk podkastowych, co utrudnia komercjalizację tego medium. Apple zapowiedziało udostępnienie twórcom dostępu do zanonimizowanej wiedzy, ile razy dany epizod został wysłuchany i które jego elementy są pomijane przez słuchaczy. Oczywiście dane te nie będą do końca wiarygodne – bo będą dotyczyły wyłącznie odsłuchań w aplikacji Podkasty (iPhone) i iTunes (komputery stacjonarne), ale będą stanowiły jakąś podstawę do ekstrapolacji na całe statystyki. Choć oczywiście będzie to kłopotliwe np dla twórców podkastów dla geeków, których grupa docelowa w przeważającej części domyślnych aplikacji nie używa z założenia.
Jest to zdecydowanie krok w dobrym kierunku, bo prawdopodobnie śladami Apple podążą twórcy innych popularnych aplikacji do słuchania podkastów i będziemy mogli zaprezentować reklamodawcom w miarę standardowe informacje o tym, kto nas słucha (lub ze wstydem je schowamy). Więcej szczegółów na temat ewolucji podkastów w ekosystemie Apple ma zostać ujawnionych w ciągu najbliższych miesięcy – czekamy.
Całość materiału wideo dostępna jest na stronie Apple, a poniżej jeszcze kilka grafik przedstawiających nową aplikację podkastową.